Persbericht: Fastned krijgt geen gelijk in zaak over gelijke behandeling

31 juli 2019

Amsterdam, 31 juli 2019. Fastned, het laadbedrijf dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations, heeft vandaag geen gelijk gekregen in haar betoog over verkeersveiligheid en de gelijke behandeling tussen laadstations en benzinestations. De zaak bij de Raad van State ging over de vergunning voor een laadpaal bij het benzinestation op de verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-West, waar ook al een laadstation van Fastned is. Volgens de Raad van State ontstaat daardoor niet een zodanig onveilige verkeerssituatie dat de vergunning geweigerd had moeten worden. Daarnaast is het verschil dat Rijkswaterstaat maakt in de behandeling tussen benzinestations en laadstations volgens de Raad van State geen reden om de vergunning voor een laadpaal bij een benzinestation te weigeren. Het is Fastned niet gelukt via deze route de ongelijke behandeling tussen nieuwkomers en zittende partijen door Rijkswaterstaat juridisch aan de kaak te stellen. Fastned zal zich blijven inzetten voor een eerlijke verdeling van exploitatierechten.

Op Den Ruygen Hoek West staat al een Fastned laadstation met 7 snelladers. Laden op twee locaties op dezelfde verzorgingsplaats leidt nu al geregeld tot spookrijden. Fastned heeft dit aangetoond met een groot aantal videobeelden, waarop de gevaarlijke situaties zijn vastgelegd. De laadpaal bij het benzinestation op verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-West leidt volgens de Raad van State echter niet tot een zodanig onveilige verkeerssituatie dat de minister de vergunning daarvoor had moeten weigeren. Iemand die besluit tegen de rijrichting in te rijden zal dat namelijk extra voorzichtig doen, aldus de Raad van State.

Van Rijkswaterstaat mogen benzinestations op elk moment ervoor kiezen om laadpalen te plaatsen. Voor andere geïnteresseerde partijen, zoals Fastned, geldt dat niet. Zij moesten zich al in 2012 inschrijven voor een loting, daarna komen ze niet meer in aanmerking. Dit verschil in behandeling tussen laadstations en benzinestations die ook laden aan willen bieden, speelt volgens de Raad van State geen rol bij de toetsing van de vergunning voor een laadpaal als aanvullende voorziening bij het benzinestation. Het is Fastned dus niet gelukt via deze bestuursrechtelijke route het ongelijke speelveld aan de kaak te stellen dat het gevolg is van het beleid van Rijkswaterstaat.

De eerlijke verdeling van exploitatierechten blijft volgens Fastned van groot belang. Zij zal zich in algemene zin blijven inzetten voor een gelijk speelveld tussen laadstations en benzinestations en gelijke toetredingsmogelijkheden op de nog steeds relatief nieuwe markt van opladen.

Quote Michiel Langezaal: “Onze missie is het realiseren van een Europees netwerk van laadstations. Voor ons en voor de energietransitie zijn eerlijke toetredingsmogelijkheden op deze nieuwe markt van opladen belangrijk. Dubbele infrastructuur draagt niet bij aan de komst van een landelijk dekkend oplaadnetwerk. Er is altijd maar één benzinestation op een verzorgingsplaats, waarom zouden twee laadstations dan ineens logisch zijn? Het huidige beleid van Rijkswaterstaat bevoordeelt zittende partijen. Dat is onterecht en vertraagt de energietransitie. Wij zullen dan ook blijven zoeken naar mogelijkheden om te komen tot een gelijk speelveld.”